HOLY!

Menas det allvar med att det är 15 grader kallt? Räcker det inte med att det är en halvmetersnö ute. Jösses. Det värsta är ju att det typ inte finns någnstans att promenera heller. Jaja. En lite sväng till postlådan lär det ju bli iaf. Idag är sista rycket med plugg och duktigheter men det ska nog gå bra efter semesterdagen jag fick igår. Konstigt det där, att det känns så bra att shoppa. men igår gjorde vi bra investeringar, en cdspelare till köket, nya skor till herrn i huset och en brödform som slutade i århundradets bästa bröd. Håll till godo (för tantpoäng!)

Filmjölkslimpa
Ingredienser

4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon (jag bytte ut dem mot aprikoser)
1 dl russin


Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.

3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.

4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.

5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.


Kommentarer
Postat av: Anonym

shiiit Åsa! du får förvarna oss syd-svenskar om det är så kallt när vi kommer upp... Får man ha ridstövlar? det är typ det enda varmfodrade jag äger i skoväg..! ;)

2009-02-10 @ 11:30:06
Postat av: terra

hihi det va jag som skrev

|

|

v

2009-02-10 @ 11:31:30
Postat av: terra

haha det här går bra för mig!!!

2009-02-10 @ 11:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback